End polio now-konsert

onsdag 26 oktober 2022

EF

För åttonde året i rad genomfördes Rotarys välgörenhetskonsert med målet att utrota polio. Den internationella poliodagen infaller den 24 oktober och i hela världen genomförs aktiviteter till stöd för projektet END POLIO NOW. Konserten i Uppsala under ledning av Staffan Parkman samlade en fullsatt Missionskyrka under måndagskvällen den 24 oktober och anordnades av Rotaryklubbarna i Uppsala och Knivsta. Samtliga artister uppträdde gratis.

Stefan Parkman, senior professor i kördirigering vid Uppsala universitet, ledde konserten med stor hängivenhet.

Kvällen inleddes med att V-Dala spelmanslag spelade Midsommarschottis och Djävulspolskan. V-Dalakören stämde upp och framförde musikstyckena Stjärnorna och Anthem.

Den för Uppsalaborna välkände Ulf Johansson Werre satte sig vid pianot sjöng ut i bl a For O.P Fans, It Ain´t Necessarily So och Love Walked In av George Gershwin.

Det var några år sedan Gunnar Birgegård var presentatör på OD:s konserter. Nu läste han dikter ur sin diktsamling ”När allt står på spel – dikter om liv och död”. Matti Andersson på accordeon ramade musikaliskt in diktläsningen.

Trio con Fuse som består av Robert Sund, piano, Bertil Fernqvist, gitarr och Curt Andersson, bas bjöd på en klangfull resa med styckena Flight of the Foo Birds, Django och Den glade bagaren i San Remo.

Mezzosopran Katija Dragojevic tvingade lämna återbud i sista stund pga sjukdom. Stefan Parkman kunde dock snabbt hitta två fullvärdiga ersättare. Den första var sopranen Karin Dahlberg som uppträtt på många av Europas scener. Hon framförde Mozarts stycke Exsultate och ackompanjerades av Hans Ove Olsson på piano. Den andra ersättaren var sopranen Åsa Lansfors Lindblom som med en underbar stämma framförde flera stycken bl a Äppelträd och päronträd av Bo Linde, En dröm av Edvard Grieg och Saa tag mit hjerte av Hugo Alfvén o Tove Ditlevsen. Hans Olsson på piano ackompanjerade även här.

Som avslutning var det dags för den populära allsången där publiken fick lufta sina strupar i sånger som Här är gudagott att vara, Svinnsta skär med finalen Bättre och bättre dag.

STÖD ROTARY I KAMPEN FÖR ATT UTROTA POLIO! Vaccination mot polio räddar barn från livslångt lidande. Bill och Melinda Gates Foundation dubblar Rotarys insamlade medel 100 kr blir 300 kr = 30 vaccinationer SWISH: 123 900 29 73 (Rotary Hjälper) Ange alltid Polio Uppsala.

Stefan Parkman och Uppsalaartister möttes av entusiastisk publik på Rotarys välgörenhetskonsert mot polio!

Trio con Fuse; Robert Sund, piano, Bertil Fernqvist, gitarr och Curt Andersson,

Gunnar Birgegård och Matti Andersson