Nu börjar vi insamlingen till vårt projekt för skolflickor i Bobo-Dioulasso

fredag 27 oktober 2023

EF

Nu börjar vi insamlingen till vårt projekt för skolflickor i Bobo-Dioulasso

Rotary Uppsala Södra och Bobo-Dioulasso Rotary Club har sedan 2019-2020 utvecklat ett vänortssamarbete (Twin Club Agreement) med fokus på att stötta skolelevers utbildning. Inför skolstarten i september varje år samlar klubbarna in pengar till skolmaterial att skänkas till barn till föräldrar med funktionsnedsättning. Klubben i Bobo har drivit det projektet i 17 år och hittills gett 8.000 skolelever skolmaterial. Vi i Rotary Uppsala Södra deltar i projektet sedan 2021, vilket gjort att projektet. Den 6 oktober 2023 överlämnades skolmaterial till 289 elever skolmaterial. De insamlade medlen har hittills kommit från klubbarnas medlemmar. Vi i RUS har ju vårt vinlotteri som går till detta projekt.

Under hösten 2023 drar vi igång ett nytt projekt som handlar om att bygga eko-toaletter särskilt avsedda för flickorna på en gymnasieskola i utkanten av Bobo-Dioulasso. I Burkina Faso stannar flickor ofta hemma från skolan när de har mens. Genom att låta bygga eko-toaletter är projektet tänkt att se till att skolflickorna inte missar skolan. Klubbarna vill på det här sättet hjälpa flickorna och i förlängningen undvika att de inte avbryter sina studier. Eko-toaletterna producerar dessutom torr och luktfri gödsel som kan komposteras och användas till grönsaksodling.

I september 2023 fyllde Sten Hagbergs mamma Helena 90 år. Istället för gåva satte hennes vänner och familj in pengar till RUS för det nya projektet. Totalt 15.000 kronor kom in och utgör därmed en start på Eko-toalettprojektet. Vill du göra på samma sätt när du eller din anhörig fyller år. Kontakta: Sten Hagberg, sten.hagberg@antro.uu.se

Eller vill du bara bidra ändå? Swisha ditt bidrag till Rotary Uppsala Södra (1231391689) eller klubbens Plusgirokonto (10 09 19-0). Märk bidraget med ”Bobo-flickorna”.

Vill du veta mer om Burkina Faso, läs senaste Burkina Kontakt: https://www.assambus.se/wp-content/uploads/Burkina_1_2023-webb.pdf