Matkassar

fredag 1 oktober 2021

Anneli Edberg

Matsvinn blir till matkassar och dubbel glädje!

Klubbens medlemmar stödjer Matcentralen inom Uppsala Stadsmission genom försäljning av så kallade matkassekort/jukort till julen 2021.

Projektet bedrivs av Uppsala Södra Rotaryklubb i samarbete med övriga klubbar i Uppsala.

Att hjälpa socialt svaga i vårt närsamhälle Hållbarhet, "recycling", återvinning, att minska matsvinnet i vår kommun

Samtliga medlemmar i klubben uppmanas att sälja matkassekort, en perfekt gåva som present/julklapp. Matkassekorten kostar 300kr per styck och behållningen går oavkortat till Stadsmissionens Matcentral. Projektet har även beviljats bidrag från District Grants.

Beskrivning
Matcentralen finansierar matkassar till behövande. Efter ekonomisk prövning (= existensminimum) beviljas en familj eller en person en matkasse i veckan under ett år mot en egenkostnad på 500kr/år. Matkassarna fylls med varor som bedömts "osäljbara" på grund av trasig kartong, frukter med fläckar, bröd med kort bäst-före-dag, varor som blivit över för säsongen etc.

Volontärer, bland dem rotarianer, åker varje vecka runt till livsmedelsaffärer och köpcentra i Uppsala och samlar in "matsvinnet". Stadsmissionens Matcentral, med anställd ledare, frivilliga och arbetstränande, sorterar och fyller kassarna med bröd, frukt, kött, hygienartiklar mm.

I det här filmklippet ser vi en vanlig morgon på Matcentralen, Uppsala Stadsmission. Varje dag samlar man in matsvinn och varuöverskott som når närmare 400 hushåll genom utdelade matkassar.

Rotary som organisation kommer att synas och marknadsföras i lokalsamhället genom Stadsmissionens kanaler där Rotarys och klubbens namn och märke kommer att finnas med. Klubben kommer att sprida information genom klubbens och medlemmarnas egna nätverk.